محمدعلی شاه و احمدشاه

محمدعلی شاه و احمدشاه

دوستان گلم یک سوال و جواب دیگر تاریخی برایتان در وبلاگ میگذارم که شاید در کلاس درس به دردتان بخورد.

هیچ با خود فکر کرده اید محمد علیشاه قاجار و پسرش احمد شاه که هر دو مجبور به ترک ایران شدند چه سرنوشتی یافتند؟

جالب است بدانیم محمد علی شاه فرزند دختر امیرکبیر به نام ام خاقان است .و مادرش درست روز خروج او از ایران وفات کرد. در جوانی فرانسه و روسی را خوب فرا گرفت و به تمدن روسی علاقمند شد همین سبب شد انگلیسیها همیشه به او مظنون باشند.میدانیم که محمدشاه با مقرری صدهزار تومان در سال از ایران به اودسا منتقل شد.ویکبار به همره دو برادرش تلاشی ناکام برای رسیدن به سلطنت انجام داد.و دوباره به اودسا بازگشت.پس از اشغال بندر اودسا توسط روسها محمدعلیشاه به عثمانی گریخت.محمدعلیشاه بارها به کشورهای اروپایی سفر کرد و در اوخر عمر که به بیماری دیابت مبتلا شده بود در کشور فرانسه در سن 76 سالگی درگذشت.علیرغم چهره منفوری که از او در تاریخ ایران به جا مانده وی را فردی ساده و زودباور میدانند که در هنگام خروج از ایران ریالی با خود به همراه نبرد و تا آخر عمر با مستمری که از دولت ایران دریافت می کرد زیست.وی تنها یکبار ازدواج کرد و در تمام زندگیش بر خلاف پدرانش به همسرش وفادار ماند.

احمد شاه قاجار که در سن دوازده سالگی به سلطنت رسید در سن سی و دو سالگی در فرانسه به بیماری کلیه دچار شد و با وجود دو عمل جراحی در همان سن درگذشت.گویی همه کارهایش را باید در سنین پایین انجام می داد. وی در دوران اقامت در فرانسه به خرید زمین و اوراق بهادار پرداخت .با وجو چهره مثبتی که از او در تاریخ ایران به جامانده او را فردی بسیار مال دوست و خسیس معرفی می کنند وی علاوه بر همسرش پنج زن صیغه ای داشته است.این پدر و پسر تبعیدی یکبار در فرانسه با یکدیگر دیدار کردند.هر دوی آنها به خواست خودشان در کربلا و در جوار بارگاه امام حسین مدفون شدند.

حسین پور



نظرات شما عزیزان:

حسین پور
ساعت21:48---26 دی 1391
دوست بزرگوارم اقای موسوی
صحبتهای شمال کاملا صحیح است.با این توضیح که همانگونه که در مورد سایر شخصیتهای تاریخی نظرات متفاوتی وجود دارد در مورد احمد شاه هم عده ای بر این عقیده اند که او به امور ایران علاقمند نبود حتی به تلگرافی اشاره می کنند که از سویس مخابره کرد و در آن نوشت که در سویس کفشگر باشر بهتر است تا اینکه در ایران پادشاه لرها باشد.یا به روابطش با دختر فرنگی اشاره می کنند که تمام وقت خود را به او اختصاص می داد.در هر حال هدف من نشان دادن روی دیگر سکه بود.و قالبی ندیدن حوادث و شخصیتهای تاریخی.و همین طور ایجاد زمینه ای برای بحث در وبلاگ .از اینکه به این موضوع توجه کردید متشکرم چرا که می بینم باقی دوستان بیشتر به خاطرات قدیمی توجه نشان می دهند تا به مباحث تاریخی.


موسوی
ساعت11:18---26 دی 1391
سلام خانم حسین پور بزرگوار
مرسی به خاطر ارسال مطالب علمی و مفیدتان .
در مورد احمد شاه باید بگم که اکثر منابع بیطرف کارنامه قابل قبولی برای او نوشته اند و مخالفت او با قرارداد 1919 که مهمترین عاملی بود که انگلیسیها را به فکر تغییر حکومت در ایران واداشت دال بر این قضیه است . بد بختی بزرگ احمد شاه موقعیت و زمانی است که احمد شاه در آن زمان به حکومت می رسد . وضعیت جهان و بروز جنگ جهانی اول منظورم است .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 20 دی 1391برچسب:, ] [ 18:20 ] [ ]
[ ]