ملی شدن صنعت نفت ایران

ملی شدن صنعت نفت ایران

سلام و عرض ادب خدمت تمامی خوانندگان عزیز این وبلاگ و سلامی ویژه خدمت همکلاسیهای عزیز

ملی شدن صنعت نفت ایران بدون شک  برگی زرین در تاریخ ایران و ایرانیان است که در کشمکش دربار و مجلس برسر امضای قرارداد الحاقی نهایتا مجلس موفق گردید که از امضای قرارداد الحاقی خودداری کرده و در 29 اسفند 1329 ملی شدن صنعت نفت ایران را به تصویب برساند .

اما وقایع و حوادث تلخ بعد این جریان ، شیرینی ملی شدن صنعت نفت ایران را به زهر هلاهل تبدیل کرد . دستهای پنهانی که از همان اولین روزهای ملی شدن صنعت نفت در کار بودند و موفق شدند با نفوذ در سازمان ملل در روز دادرسی به شکایت انگلستان در دادگاه لاهه رأی دادگاه را به نفع ایران صادر نمایند . بسیار تردید آمیز بود که قاضی انگلیسی در دادگاه لاهه به نفع ایران رأی داد . همان دستهای پشت پرده ای که مصدق را مانع حضورشان در ایران می دانستند و مسبب قیام 30 تیر در ایران شدند و چون موقتا ناکام ماندند با برنامه ریزی دقیق موجبات جدایی دوجبهه ملی و مذهبی را فراهم نمودند و در عرض یکسال کاشانی کفن پوش در 30 تیر 1331 را در 28 مرداد 1332 خانه نشین نمودند . و دیواری از بدبینی ، شکاف و بی اعتمادی بین کاشانی و مصدق بنا نمودند .

دوستان عزیز در درسهای 12 ، 13 و 14 کتاب تاریخ معاصر ایران در مقطع متوسطه به صورت پراکنده مباحثی در مورد ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد مطرح گردیده است اما ابهاماتی در مورد ملی شدن صنعت نفت و حوادث بعد از آن وجود دارد که متاسفانه در این درسها به آن ابهامات پرداخته نشده است من از دوستان عزیز خواهشمندم که در صورت امکان نظرشان را در مورد مسائل زیر و دیگر مسائل مربوط به ملی شدن صنعت نفت ، قیام 30 تیر و کودتای 28 مرداد مطرح نمایند انشاءالله که نظراتشان مورد استفاده دانش آموزان و دیگر همکاران عزیز واقع شود :

1- در کودتای 28 مرداد نقش انگلستان پررنگ بود یا آمریکا ؟

2- انگلستان تحت چه شرایطی حاضر شد که از نفت ایران صرف نظر کند و آن را دو دستی به آمریکا تقدیم کند ؟

3- هرچند مصدق در فاصله میانی 30 تیر1331 تا 28 مرداد 1332 دچار برخی اشتباهات شد اما آیا بی تفاوت بودن کاشانی به حوادث کودتای 28 مرداد با توجه به وظایف شرعی وی قابل توجیه است ؟

4- آمریکا که از سال 1776 از سلطه انگلیسیها خارج شد و اعلام استقلال نمود کدام تدابیر و برنامه ها باعث شد که در کمترین زمان ، این گونه ارباب دیرین خود را به زانو درآورد ؟ 

موسوی

 

 



نظرات شما عزیزان:

زائری
ساعت12:37---12 بهمن 1392
سلام
با تشکر از زحمات شما، از مطالبتان استفاده کردم


jjjj
ساعت10:45---14 دی 1392
به نظر من هم کاشانی و هم مصدق فریب آمریکائیها را خوردند بدون شک واضح است که کودتای 28 مرداد نقشه آمریکائیها بود و انگلستان به قول همکلاسی عزیزمان فقط برای آمریکا کار می کرد والا نیازی به کودتا نداشت و نفت ایران در دستان انگلستان بود .

عرفانی
ساعت0:54---12 دی 1392
به نظر من هنوز هم همان اختلاف جبهه ملی و مذهبی در جریان ملی شدن نفت لاینحل باقی مونده .دو سه سال قبل میزگردی به مدت یک هفته درباره مصدق و ملی شدن صنعت نفت در یکی از شبکه های تلویزیون پخش شد با حضور پسر ایت الله کاشانی ،معتضد، یکی از نزدیکان مصدق ، صادق زیباکلام و سلیمی نمین . پس از یک هفته مناظره که بیشتر به مشاجره شباهت داشت بدون حصول نتیجه ای تمام شد . پسر کاشانی همانند پدر مرحومش طرزفکری کاملا متعصب مذهبی داشت که سلیمی نمین هم همراهش بود ماهیت سلیمی هم که همه میدانند ایشون رییس مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایرانه و در واقع داره سند سازی میکنه و تاریخ معاصررو در حیطه سیاست روز تنظیم میکنه .معتضد هم گاهی اینوری و گاهی از کاشانی حمایت میکرد تنها کسی که بدن دفتر ودستک و تنها براساس تحلیلهای ذهنی بسیار زیبا صحبت میکرد زیبا کلام بود و حیف که نه مجری و نه دیگر ان در آن جمع مجال صحبت رو زمانی که یک سندی یا موردی رو افشا میکرد ازش میگرفتند . واقعا تاسف بار بود.اما اطلاعات قشنگی از هر زاویه ای میشد به دست آورد . و باز هم این سوالات در اون برنامه بی نتیجه ماند. کاش ده سال فبل و ده سال بعد از مصدق یا هم زمان با او هم کسی حتی با همان اشتباهات مصدق اما با قاطعیت ایشان پیدا میشد و حتی برای همان اصول نه عمل این چنین مبارزه میکرد.

صبوری
ساعت12:28---11 دی 1392
با سلام خدمت همه دوستان
از اطلاعات خوبتان بهره فراوان بردیم سپاس از همه


مرتضوی
ساعت22:27---10 دی 1392
باسلام خدمت همه دوستان بعدازمدتها فرصتی دست داد تاسری به وبلاگ بزنم موضوعی که دوستان مطرح کرده بودن ازموضوعات موردعلاقه منم هست قضاوت کردن درمورد این مساءل بزرگ ومبهم خیلی سخته اما من سعی کردم به یک سری کلیات درموارد ذکرشده برسم
(شایدهم اشتباه باشه) چه خوب بودمصدق به عنوان یک رهبرسیاسی وزعیم ملی دولت تراش میبودونه خود دولت اوتجسم ارزوهای مردم ایران برای ملی شدن نفت بود نه یک سیاستمداری که به علت اشنا نبودن به بازیهای سیاسی خارجی تحت تاثیر وعده های امریکا مبنی بر کمک به ایران برای گرفتن نفت ازانگلیس قرارگرفت امریکا دراین بازی انگلستان رادرایران قربانی منافع خود کردودولت مصدق بااشتباهاتش که کم هم نبود مردم ایران راازچاله درنیوده به چاه انداخت ای کاش سیاستمدارانمان یادشان باشد که مبارزه برای اصول اسانتراست تاعمل به ان


همکلاسی
ساعت9:44---8 دی 1392
به نظر من بعد از جنگ های جهانی اول و دوم جای انگلیس و آمریکا در مورد ابرقدرتی جهان عوض شد کمکهای بی شمار آمریکا به متفقین علی الخصوص در جنگ جهانی دوم ، انگلستان را وامدار خود کرد و به نظر من در اتفاقات 30 تیر تا 28 مرداد انگلستان اگر نقشی هم داشت برای رضایت آمریکائیها کار می کرد تا به نوعی کمکهای آمریکا را جبران کرده باشد .

عرفانی
ساعت15:16---7 دی 1392
با سلام

آقای موسوی در این کتاب تنها درسهایی که ذکر کردید ابهام ندارند بلکه تمام درسها در تمام موضوعات ابهام دارند. از آن جا که نمیشه تو کلاس همه حقایق رو برای این برهه از تاریخ به بچه ها گفت برای رفع ابهام بعضی از سوالات بچه ها چند تا کتاب معرفی کردم و تشویق کردم که خودتون برید دنبالش و پیدا کنید . دو سه هفته پیش یکی اومده میگه خانوم من همه اون چیزهایی که درباره فلان شخصیت خوندم با کتاب ما اصلا جور نیست من از این درس زده شدم اصلا حتی برای امتحان هم نمیتونم بخونمش چرا مملکت ما اینجوریه چجوری میخان جواب پس بدن و...... من تازه متوجه شدم که اشتباه کردم گاهی اطلاعات خارج از کتاب گفتم و یا دنبال کتابهای دیگه حالا از نوع چاپهای بعد از انقلاب فرستادمشون. دوره فوق استادی داشتیم به نام دکتر مصدق میگفت هیچ وقت اساتید تاریخ این کتاب رو تدریس نمیکنند پیشنهاد به اکثر اساتید تاریخ داده میشه ولی رد میکنند . باید قبول کنیم که سخته قضاوت کردن و از طرفی هنوز هر چه زمان می گذرد منابع جدیدی رو میشه و قضاوتها و حتی واقعیات عوض میشه . اما با این حال به نظر من همیشه سایه انگلستان بر سیاست ایران و حتی بسیاری از جریانهای سیاسی جهان وجود داشته و داره . برای تاریخ ایران چه کودتای 28 مرداد ، حضور آمریکاییها و حتی انقلاب اسلامی و پیروزی آن هم با تدبیر انگلستان پیش رفت یادمان باشد انگلستان همان روباه پیر و مشهور تاریخ است.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, ] [ 16:16 ] [ فارغ التحصیلان ]
[ ]